Kierownica – prosta czy gięta

Kierownica – prosta czy gięta
Przy zakupie roweru rzadko zwracamy uwagę na ten element. A przecież kierownicę trzymamy w dłoniach przez cały czas. Jakie kryje sekrety? Jakie są typy i rodzaje? O tym w poniższym tekście.
/ 01.08.2010 21:31
Kierownica – prosta czy gięta

Kierownice montowane w dzisiejszych rowerach dzielimy na dwa główne typy: proste i gięte. Historycznie pierwsze są te drugie, bowiem kierownice proste narodziły się wraz z modą na rowery górskie. Oba typy występują w różnych wariantach i odznaczają się różną funkcjonalnością w różnych sytuacjach.

Kierownice gięte

Do najbardziej charakterystycznych kierownic giętych należy baranek. Występuje on w rowerach szosowych i daje kolarzowi duży zakres możliwości zmiany pozycji w trakcie jazdy. Innym dość popularnym typem jest silnie wygięta „jaskółka”, przez wzgląd na swoją ergonomię częsta w rowerach turystycznych i miejskich. Kiedyś mówiono o niej „zjazdowa”, jednak obecnie tym mianem określa się kierownicę wygiętą na środku i wzmocnioną specjalną poprzeczką.

Wspomnieć należy jeszcze o kierownicy turystycznej, również dającej duże możliwości zmiany uchwytu i sprawdzającej się na długich wycieczkach. Dość charakterystyczna jest również kierownica BMX, wysoka i zbudowana z wytrzymałych materiałów.

Kierownica prosta

To wyposażenie rowerów górskich. Rowery te przeznaczone są do jazdy w nierównym terenie, co może być dużym obciążeniem również dla kierownicy, dlatego w tego typu jednośladach kierownicy prawie się nie wygina. Sprawia to, że rura, z której zbudowany jest kierownik, nie ma słabszych miejsc i jest bardziej wytrzymała, a także lżejsza.

Interesuje Cię, ile trzeba zapłacić za porządne kierownice proste? Solidna kierownica np. marki Easton model EA70 w zależności od sklepu kosztuje od 135 nawet 200 złotych. Kierownica z włókna węglowego to wydatek ponad 300 zł

Różne materiały

Teraz, kiedy wiemy już trochę więcej o typach, możemy jeszcze sprawdzić, z jakich materiałów kierownice są wykonywane. Najczęściej są to stopy aluminium i są to zwykle modele najtańsze, choć niekoniecznie słabe.

Polecamy: Rower szosowy, czyli szybkość profesjonalna

Z materiałów mocniejszych najlepszy jest tytan, ale cena może odstraszać. Nieco tylko tańsze są kierownice z włókna węglowego. Oba te materiały cechuje duża wytrzymałość, odporność na korozję i niska waga. Oprócz tych materiałów, głównie w rowerach BMX, pojawiają się jeszcze kierownice ze stali chromowo-molibdenowej.

Zobacz też: Jakie siodełko wybrać

Redakcja poleca

REKLAMA